اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پیگیری سوژه مردم: مشکلات کارگران روغن نباتی جهان

فارس من| فعالیت کارخانه روغن نباتی جهان سوم آذر آغاز می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: طبق پیش‌بینی‌ها فعالیت کارخانه روغن نباتی جهان از شنبه سوم آذر آغاز می‌شود.

فارس من| فعالیت کارخانه روغن نباتی جهان سوم آذر آغاز می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، روایت تجمعات کارگری روغن نباتی جهان روایت موضوع جدیدی نیست که برای شنونده یا خواننده تازگی داشته باشد.

کلمات و جملات در توصیف و بیان مشکلات این کارگران هم تکراری شده است و تقریبا در شهر همه واقف به این موضوع هستند.

اما آنچه این روزها روغن نباتی جهان را جهانی کرده و به کانون اخبار تبدیل کرده است داستانی پیچیده‌تر و طولانی‌تر از مسائل معمول حوزه کارگری و کارفرمایی و یا ناتوانی کارفرما در تامین حق‌الزحمه کارگران است.

این روزها اندک بازماندگان روغن نباتی جهان در حالی در مقابل استانداری تجمع می‌کنند که کارخانه نه با ظرفیت انسانی واقعی و نه ظرفیت واقعی تولید فعالیت دارد.

پس از گذشت حدود پنج سال از واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی که بارها و بارها جریان آن در رسانه‌ها عنوان شده است در دوره‌های مختلف کارگران تعدیل شده و امروز در واقع آمار دقیقی از کارگران مشغول در این کارخانه وجود ندارد.

مشکلات کارگران به حدی زیاد بود که در مراسم معارفه استاندار نیز کارگران مقابل محل برگزاری آن تجمع کرده و خواستار پیگیری مسؤولان به مشکلاتشان شدند.

 

فارس من مشکلات کارگران روغن نباتی جهان را پیگیری کرد

حالا پس تجمعات چند روزه کارگران مقابل استانداری زنجان مشکلات همین کارخانه سوژه «فارس من» شده و یکی از شهروندان با ثبت مشکلات کارگران این کارخانه خواستار پیگیری خبرنگاران فارس در این باره شده است.

به گفته این شهروند طی سال جاری پنج ماه از حقوق کارگران پرداخت نشده و کارخانه از اواخر مردادماه تعطیل شده است.

علاوه بر این بسیاری از حقوق طبیعی کارگران از جمله حق بیمه قطع شده و اصلا قانون کار در آن اجرایی نمی‌شود.

* با تعامل و رفع مشکلات کارگران، خواسته‌های کارخانه روغن نباتی جهان پیگیری می‌شود

امروز استاندار جدید زنجان تنها پس از گذشت چهار روز از مراسم معارفه خود پیگیر مسائل و مشکلات کارگران این کارخانه شده و در دیدار با هیأت مدیره کارخانه روغن نباتی جهان نخستین اقدام در راستای رفع مشکلات مجموعه‌های تولیدی را تقویت ارتباط و تعامل میان کارگران و کارفرمایان توصیف کرد و گفت: چنانچه کارفرمایان به وعده‌های خود عمل کرده و کارگران هم صادقانه و به دور از شیطنت به کار خود ادامه دهند، مشکلات مجموعه‌ها با سهولت بیشتری رفع خواهد شد.

 

* کارخانه از لحاظ فنی مشکلی ندارد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در همین باره به خبرنگار فارس گفت: سازمان صمت مسؤول مباحث فنی و تامین مواد اولیه است و این کارخانه از لحاظ فنی مشکلی ندارد.

ناصر فغفوری افزود: حداقل در این بازه زمانی کارخانه قادر است نسبت به تولید روغن جامد اقدام کند.

وی تصریح کرد: در این برهه زمانی مشکل روغن نباتی جهان مشکل کارگری است که آنهم مربوط به مباحث مدیریتی است و باید بالاخره مدیریت شرکت بحث تعیین تکلیف کارگران را در قالب برنامه منسجم داشته باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه تعطیلی مکرر کارخانه برای کارگرانی که حداقل دریافتی را دارند، گذران زندگی آنها را دچار مشکل می‌کند، افزود: امیدواریم با تاکیدی که استاندار دارد برنامه‌ای تدوین شود که کارگران از بلاتکلیفی خارج شده و استان نیز از ظرفیت آن استفاده کند چون اگر کارخانه خوب فعال شود آنجا ظرفیت اشتغالزایی بیش از 500 نفر را هم خواهد داشت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: طبق پیش‌بینی ما، فعالیت کارخانه روغن نباتی جهان از شنبه سوم آذر آغاز خواهد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان نیز با اشاره به پیگیری‌های انجام شده از سوی مسؤولان استان در رابطه با مشکلات کارگران روغن نباتی جهان گفت: طبق جلساتی که داشتیم قرار شد که همه این تعداد کارگرانی که تثبیت شده بودند برگردند مگر اینکه خود کارگران نخواهند.

محمدرضا یوسفی گفت: ان‌شاءالله طبق یک برنامه زمان‌بندی شده حقوق معوقه کارگران نیز پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول